24 maj 2013

Mjölkfria zucchinimuffins

En tugga av zucchinibread eller morotskaka så är jag tillbaks till min barndom i Kalifornien. Vår granne Mary hade en enorm trädgård. Under sommaren var den fylld till bristningsgräns med färska grönsaker. Om ni någon gång har odlat zucchini så vet ni att de växer som ogräs. För att använda upp sina zucchinis gjorde Mary bland annat världens godaste zucchinikakor. Stora, saftiga och med en seg, nästan kolaaktig yta. Att de även innehåll zucchini hade vi barn ingen aning om.

Med detta som inspiration skapade jag dessa nyttiga med ack så goda muffins. Jag har sötat dem med kokossocker, russin och kryddor, vilket ger dem en mild och kolaliknande sötma. Du kan med gott samvete servera dem antingen till frukost eller mellanmål.

12 st

3 ekologiska ägg
4 dl riven zucchini, grövsta hålen på rivjärnet
2 dl dinkelmjöl, siktat
1 dl kokosmjöl
1 dl ekologisk kokosmjölk
1/2 dl ekologisk kokosolja
0,75 dl kokossocker
0,75 dl sultanrussin (kan ersättas med 0,25 dl kokossocker)
1 dl valfria nötter, grovt hackade
2 tsk bakpulver
1 tsk malen kanel
½ tsk vaniljpulver
½ tsk malen ingefära
frön att toppa muffins med, exempelvis pumpafrön, sesamfrön eller valnötter

Gör så här:
Klä en muffinsform med tolv mindre ark bakplåtspapper eller bakformar och ställ åt sidan. Värm ugnen till 180°. Smält kokosoljan. Rör ihop oljan, zucchinin och de andra blöta ingredienserna i en stor skål. Rör ihop de torra ingredienserna, nötterna och russinen i en annan skål. Rör ner de torra ingredienserna i de blöta och blanda väl. Fördela smeten i muffinsformen och toppa gärna med extra nötter eller frön. Grädda i mitten av ugnen i ca 20 minuter eller tills dina muffins är gyllenbruna och genomgräddade. Servera.

11 kommentarer:

Plommonet sa...

Jag tycker att muffins kvalificerar av att vara typ det tråkigaste bakverket som finns, men OM de ens är i närheten av det där zucchinibrödet, så kommer jag falla pladask för dem. Haha, jag kommer ihåg att jag hade det som kvällsritual genom heeela den zucchinilimpan - ta ut en bit från frysen, tina den (eventuellt rosta) och så smör på, sen hade jag det som efterrätt VARJE KVÄLL tills det var slut. MMMMM. Gotte! =D

Ann-Louise sa...

@ Plommonet: Haha! Då kommer du att ÄLSKA dessa muffins. Liknande smak och gjorda för att bre på ett tjockt lager smör på. :)

Charlotta Ljungblad sa...

Holymoly, vad gott! Varenda gång jag går in här blir jag alldeles till mig. Zucchini är lite av min nya grej, så det här ska jag göra. Till frukost, mmmm!

Kim sa...

Oh! Låter strålande gott! Får mig att tänka på en mjuk kaka med zucchini som Plommonet bakade till oss en gång på en träff.
Detta kan komma att bli mitt nya mellanmål!

Frida sa...

Jag bakade dessa till mina barns födelsedagskalas i helgen, och de gjorde succé! Blev tom populärare än tårtan!

Ann-Louise sa...

@ Charlotta: Because you're worth it! ;)

@ Kim: Jag misstänker att det kan vara mitt zucchinibröd Plommonet bjöd på. Isf kommer du att känna igen smakerna, fast i en lite annorlunda tappning.

@ Frida: Ååå - vad glad jag blir! Grattis i efterskott förresten. :)

Unknown sa...

Är en smygläsare av din blogg. Mycket spännande recept, och jagjag har pro lagat några stycken. Jag har dock svårt att hitta ingredienser till recept så som kokosolja och kokossocker? Köper man detta i specialaffärer, eller är det bara jag som är dålig på att leta?

Ann-Louise sa...

@ Unknown: Kokosolja börjar dyka upp i fler och fler affärer och då brukar man kunna hitta det antingen bland de ekologiska varorna eller bakingredienserna. Kokossocker kan vara svårare att hitta. Jag köper mina produkter på en suveränt bra affär i Göteborg, "Fram" på Nordenskiöldsgatan. Annars brukar man kunna hitta produkterna i hälsokostbutiker eller nätet. Lycka till!

Anonym sa...

Hej!
Min lille pojke är äggallergiker - kan jag byta ut äggen mot chiafrön plus vatten tror du? Och en annan fråga: min son är också mjölkproteinallergiker och jag har lite svårt att hitta ett bra substitut för grädde i matlagning - havre"grädde" innehåller ju diverse tillsatser som jag helst inte vill ge honom. Kokosmjölk används flitigt såklart men det vore kul med lite variation.

Ps: har nog skrivit det förr men TACK för denna blogg - vår familj har lagat MASSVIS av dina recept och inte blivit besvikna en enda gång! Tror vi har liknande smaklökar :)

Ann-Louise sa...

@ Anonym: Tack! Vad glad jag blir över att du gillar bloggen! Det går utmärkt att byta ut ägg mot chiafrön + vatten. Ang. substitut för grädde så har jag inga riktigt bra tips. Du skulle kunna göra cashewgrädde som du blandar i, eller kanske hemmagjord havregrädde gjort på havre, vatten, rapsolja, vaniljpulver och agavesirap? Hur skulle du vilja använda grädden?

Anonym sa...

Hej igen! Ska definitivt testa cashewgrädde när jag introducerat cashewnötter (tar en nöt i taget, hittills har vi hunnit med mandel :))! Tänker mest använda "grädden" som gryt- och såsbas (han ääääälskar såser :)) - kanske hengjord havregrädde som du beskrev kan funka? Kan man använda något annat än agave förresten - jag läste häromdagen att det t o m är värre än high fructose corn syrup om man ser till fruktoshalten så tänkte försöka undvika det (men det kanske inte är så farligt ändå?).

Ha en härlig torsdag!
Frida